a

Latest Posts:

Sorry, no posts matched your criteria.

Follow Us:

Back To Top

Prečo je marketingová stratégia dôležitá?

Prečo je marketingová stratégia dôležitá?

„Ja chcem robiť Facebook, lebo to robia všetci. My sme spustili Instagram a dávame tam 3 príspevky každý týždeň. Náš konkurent má peknú webovú stránku, preto aj my sme chceli jednu, ale vôbec nepredávame.“ Tieto a mnoho ďalších odpovedí nám dávajú naši klienti. Pripomína Vám to niečo? Preto sme sa rozhodli povedať Vám v dnešnom blogu o tom, čo si premyslieť predtým, ako začnete robiť nejakú aktivitu. Musíte vedieť cieľ, ktorý chcete dosiahnuť a nájsť k nemu tú správnu cestu. Vo svete marketingu to nazývame marketingová stratégia. Otázka neznie, či dávať príspevky na Facebook alebo byť na porovnávacom portáli, ale to, s akým úmyslom uvedenú aktivitu vykonávať.

Dnešní predajcovia sa snažia potenciálnych zákazníkov zaujať a ukázať im svoje produkty a služby. Robia to, čo ostatní – zakladajú profily na Facebooku, dávajú fotky na Instagram alebo si spravia webovú stránku. Po čase však zisťujú, že im to nič neprinieslo, a ak áno, tak len do istej miery. Tak, ako hovorí známy autor obchodných techník Jeffrey Gitomer: „Ak ti zákazník hovorí nie, polož si otázku, prečo to tak je.“

Takže: prečo to tak je? To je komplikovaná otázka. My sa Vám však pokúsime dať jednoduchý návod na to, aby ste vedeli nájsť odpoveď. Vytvorte si marketingovú stratégiu, ktorá Vám pomôže udržať Vaše plavidlo v správnom kurze k Vašim zákazníkom.

Určte si jasné ciele

Ak sa chcete niekam dostať, musíte mať najprv jasný cieľ: čo chcete dosiahnuť a v akom čase. V opačnom prípade budete robiť všetko, nebudete mať prehľad o tom, čo ste dosiahli alebo nedosiahli a nakoniec budete frustrovaní.

Vaše ciele môžu byť výška tržieb, počet zákazníkov, priemerná výška objednávky či výška zisku. Je len na Vás, čo si stanovíte ako jasnú a merateľnú veličinu, ktorá je pre vaše podnikanie najdôležitejšia. Zapamätajte si, že musíte byť konkrétny, určitý, merateľný, realistický a časovo ohraničený.

Zodpovedzte si otázku kto sú Vaši zákazníci

Sú to ľudia, ktorých dennodenne vidíte u Vás v predajni alebo Vám píšu správy. Je dôležité dôkladne poznať svojich zákazníkov a ich potreby. Ak prevádzkujete e-shop, existujú nástroje, ktoré Vám túto odpoveď v priebehu pár minút dajú.

Rozdeľte svojich zákazníkov na jasné cieľové skupiny, poznajte ich potreby, prečo chodia práve k Vám, prečo u Vás nakupujú, alebo naopak – už nikdy nenakúpili. Zároveň skúmajte, kde sa o Vás vaši zákazníci dozvedeli, na základe čoho prišli, aké komunikačné kanály používajú – je to Facebook, webová stránka, články v časopise, či influenceri na Instagrame? Čím lepšie svojich zákazníkov rozdelíte do jasných skupín, tým viac ich budete poznať.

Aký úžitok má Váš produkt alebo služba?

Potreba a úžitok. To sú základné oporné body. Váš zákazník má potrebu kúpiť produkt alebo službu, a tá ma pre neho určitý úžitok. Napríklad, Váš zákazník chce kúpiť darček pre svojho partnera. Jeho úžitok je potešiť svojho blízkeho. Vzhľadom k uvedenému by ste mali veľmi jasne nastaviť komunikáciu pre svoju službu alebo produkt. Každý hľadáme niečo iné. Ak predávate zlaté šperky, viete, že niekto si ich kupuje, aby sa páčil iným ľuďom, aby získal status, aby uložil svoje peniaze, aby potešil svoju polovičku. Je mnoho dôvodov, prečo si ľudia zvolili práve Vás. Skúmajte a vyhodnocujte, čo je potreba a úžitok Vášho biznisu. Z uvedeného rozdelenia budete jasne vedieť, čo Vaši zákazníci očakávajú, čo majú radi, čo ich vie zaujať natoľko, aby mali chuť si Váš produkt alebo službu kúpiť.

Ako informovať Vašich zákazníkov

Keď už viete, kam plávate a kto sú Vaši zákazníci, vytvorte jasné informácie, ktoré im chcete povedať, a ktoré sú pre nich dôležité. Informujte, poraďte a pobavte ich. Nebuďte silne predajný, dávajte im aj pridanú hodnotu Vášho produktu alebo služby. Poraďte im, čo je dôležité pri výbere, prečo by si mali daný produkt kúpiť, čo im má priniesť. Zabávajte ich, starajte sa o nich, nadväzujte vzťah.

Vytvárajte si vhodné komunikačné kanály

Facebook, Google, Instagram, TikTok, Mailchimp, webová stránka, GDN reklama na webových stránkach, porovnávacie portály, influenceri, Youtube, Spotify, kto sa v tom má vyznať?

Nie je dôležité, či ste na Facebooku, alebo posielate newslettre. Dôležité je, aby Vaši zákazníci boli presne tam, kde s nimi komunikujete. Pravdaže, dnes sa jednotlivé informačné kanály prelínajú. Niekto radšej číta emaily a potom navštívi Váš Facebook. Iný vidí Váš príspevok a následne navštívi Vašu webovú stránku, alebo vo vyhľadávaní na Googli nájde Vašu stránku a vykoná nákup. Vy musíte veľmi jasne vedieť, ktorý komunikačný kanál je pre Vás najdôležitejší, ktorý najmenej, a podľa toho investovať čas a prostriedky.

Merajte a vyvodzujte nápravné riešenia

„Dvakrát meraj a raz rež“ je staré známe porekadlo, ktoré platí aj v online biznise. Preto musíte veľmi jasne merať a vyhodnocovať Vaše aktivity. Ak máte spustenú reklamu na Facebooku, musíte jasne vedieť, kto na základe reklamy prišiel a či nakúpil. Skúmajte, ako sa Vašim zákazníkom páči Vaša stránka, čo by na nej očakávali, prípadne čo by doplnili. Nakupujú Vaši zákazníci cez porovnávacie portály ako napríklad Heuréka? Alebo prídu priamo na Vašu webovú stránku? Analyzujte a robte zmeny zabezpečujúce dosiahnutie stanoveného cieľa.

Toto je len základný výpočet krokov ako si vytvoriť správny plán v napredovaní vo vašom podnikaní a biznise. Každá aktivita, ktorú robíte, musí mať cieľ. Tieto aktivity by ste mali mať naplánované na minimálne ročné obdobie. Mali by ste presne vedieť, aké aktivity robíte v uvedených mesiacoch, kde a pre koho, aké aktivity robíte na Vašej webovej stránke či na porovnávacích portáloch. Spracujte si preto dôkladnú stratégiu, ktorá Vám uvedené otázky zodpovie a pomôže Vám plaviť sa bezpečne vo vodách biznisu.

Pokiaľ ste v minulosti oslovili Vašich zákazníkov cez noviny, rádio alebo billboard, trvalo 1 – 2 mesiace, aby ste Vašu úspešnosť vyhodnotili a povedali, či Vám celá investícia stála za to, prípadne ako urobiť opatrenia smerujúce k Vášmu cieľu. Dnešný svet marketingu sa dynamicky mení. Všetko je inak. Žijeme vo svete dát a všetko viete vyhodnotiť v reálnom čase, viete, odkiaľ zákazník prišiel, vidíte jeho pohyb, viete, čo sa mu páčilo, a preto viete robiť zmeny rýchlo a efektívne.

Posledná rada znie, nerobte to, čo robia vo Vašom okolí Vaši konkurenti alebo známi, robte to, čo je dôležité pre Váš cieľ z biznisovo-marketingového hľadiska, ktorý Vás vedie k želanému cieľu.